Fructele au reale calități nutriționale, întrucât consumul lor oferă numeroase avantaje din punct de vedere al mineralelor, vitaminelor și fitonutrienților. Sunt parfumate, ușor acide și pot satisface apetitul pentru gustul dulce în mod natural și sănătos.

Fructele în alimentație

Studiile nutriționale arată că o alimentație bogată în fructe și legume reduce riscul de diabet zaharat, hipertensiune și boli cardiovasculare; totodată fructele pot fi un aliat în obținerea controlului ponderal și scăderea riscului unor forme de cancer din sfera digestivă (de stomac, colon).

Valoarea energetică a fructelor este dată aproape în totalitate de glucide (zaharuri), excepție făcând nucile și fructele nucifere. Fructele au un conținut ridicat de fibre alimentare; conțin cantități mici de proteine, nu conțin lipide (grăsimi) și au un procent mare de apă (75-95%), ceea ce le oferă o valoare calorică redusă.

Fructele se consumă de preferat proaspete (se aleg fructele de sezon coapte la lumina soarelui), ca atare, întregi, tăiate sau sub formă de piureuri și sucuri, congelate, uscate, conservate sub formă de compot, dulcețuri sau gemuri, atunci când fructele proaspete nu sunt disponibile.

Sucurile de fructe conțin majoritatea nutrienților, mai puțin fibrele, și conferă un grad mai mic de sațietate. Din aceste considerente, sucul de fructe nu este recomandat uzual copiilor și adulților întrucât poate fi consumat ușor în cantitate mare, nu ține de foame și are un aport caloric ridicat.

Fructele uscate (struguri, prune, curmale, smochine) nu conțin vitamina C.

Fructele sunt desertul ideal pentru că:

  • satisfac nevoia de dulce într-un mod sănătos, fără concentrația crescută de calorii din produse precum ciocolata sau alte deserturi;
  • sunt bogate în fibre și apă, cu rol în funcționarea optimă a digestiei și prevenirea constipației;
  • conțin mult potasiu, mineral ce înlătură retenția de lichide în exces;
  • asigură aportul optim de vitamine, minerale și fitonutrienți esențiali pentru sănătate.

În general se recomandă un consum de trei-patru porții de fructe / zi (echivalentul a două căni și jumătate de fructe), urmărind ca meniul să fie cât mai variat.

Atenție! În cazul celor care suferă de diabet, dislipidemii, obezitate, consumul de fructe și alte surse alimentare de zahăr trebuie atent supravegheat. Consumul de fructe în exces (peste 500 de grame pe zi) poate duce la surplus ponderal și rezistență la insulină.

Să ne bucurăm de fructele de sezon într-un mod echilibrat și sănătos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *